Szkoła według Pozytywnej Dyscypliny
Kiedy myślę o szkole w duchu Pozytywnej Dyscypliny moje myśli krążą przede wszystkim wokół wzajemnego szacunku i wspólnego zaangażowania. Jaka jest podstawowa różnica pomiędzy tradycyjną szkołą a tą w myśli Adlera i Dreikura? Najlepiej obrazuje to zestawiona tabela autorstwa Terry Chadsey i Jody McVittie
Dominująca i tradycyjna praktyka w szkołach | Podejście zorientowane na rozwiązaniach | |
Podstawa teorii: | Powszechna praktyka, Pawłow, Thorndike, Skinner | Adler, Dreikurs, Dewey, Glasser, Nelsen, Lott, Dinkmeyer, Albert |
Co motywuje zachowanie: | Ludzie reagują na nagrody i kary pochodzące z otoczenia | Ludzie poszukują poczucia przynależności (związku) i znaczenia (istotności) w swoim kontekście społecznym |
Największy wpływ na zachowanie innych mamy: | W chwili, kiedy odpowiadamy na konkretne zachowanie | W trwałej relacji opartej o wzajemny szacunek |
Najskuteczniejszymi narzędziami w rękach dorosłych są: | Kontrola, nagrody i kary | Empatia, zrozumienie perspektywy ucznia, zachęta, wspólne rozwiązywanie problemów, uprzejme oraz stanowcze egzekwowanie (doprowadzania spraw do końca) |
Szacunek oznacza: | Posłuszeństwo i podporządkowanie w relacji w której godność i szacunek dla dorosłego stoją w pierwszym rzędzie | Wzajemne poszanowanie w relacji, w której każdy tak samo zasługuje na godność i szacunek |
,,Właściwa” odpowiedź na niewłaściwe zachowanie: | Potępienie, odcięcie i kara | Nazwanie problemu bez oskarżania, zidentyfikowanie przekonań będących podstawą zachowania, skoncentrowanie na rozwiązaniach, doprowadzenie spraw do końca |
,,Właściwa” odpowiedź na niebezpieczne i destruktywne zachowanie: | Potępienie, odcięcie i kara | Zapewnianie bezpieczeństwa wszystkim, egzekwowanie od uczniów odpowiedzialności za własne czyny w ślad za którym, w późniejszym czasie idzie stworzenie planu skoncentrowanego na znalezieniu rozwiązania i konsekwentne doprowadzenie sprawy do końca |
Proces uczenia u ucznia jest najskuteczniejsze gdy: | Dorosły posiada skuteczną kontrolę nad zachowaniem ucznia | Uczeń ma poczucie przynależności i znaczenia w klasie |
Sylwia Anderson-Hanney na podstawie “Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie. Przewodnik lidera.”
Post a Comment
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.